Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Alpha Trains i PTS: Oferujemy „zdrową alternatywę” na linie niezelektryfikowane

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
14-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
13-11-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Alpha Trains i PTS: Oferujemy „zdrową alternatywę” na linie niezelektryfikowane
fot. Roman Czubiński
Używane, lecz wciąż dość nowoczesne, kilkunastoletnie jednostki spalinowe z platform Lint i Talent mogą okazać się wartą rozważenia alternatywą dla nowego taboru do obsługi linii niezelektryfikowanych – uważają przedstawiciele Alpha Trains i Public Transport Service. Oprócz ceny i dostępności atutem ma być ich wciąż wysoki standard. W perspektywie kilku lat dostępnych w Polsce może być łącznie prawie 90 takich pojazdów.

Jakie prace są konieczne w celu zapowiadanej polonizacji używanych jednostek? Jak długo potrwają?

Prezes PTS Robert Karwasz: Polonizacja będzie oznaczała przede wszystkim zamontowanie polskich systemów bezpieczeństwa: SHP i czuwaka aktywnego. Będziemy prawdopodobnie musieli zainstalować też system ETCS, choć tu jeszcze trwają uzgodnienia – zapewne miałoby to duży wpływ na cenę. Cały proces, według nas, potrwa około roku – w zależności od montażu ETCS lub jego braku. Uwzględniamy rezerwę czasową na wykonanie koniecznych badań i testów, prawdopodobnie na torze zamkniętym lub w trybie jazdy obserwowanej.

Poszczególne pojazdy będą dostępne w przyszłym roku, w grudniu 2028 lub w grudniu 2029 r. Od czego zależą te terminy?

Wiceprezes zarządu PTS ds. sprzedaży Jacek Tomasik: Jeśli pierwsza seria 11 Talentów (oznaczonych w Niemczech jako seria VT643) będzie dostępna w najbliższym czasie, to od tego czasu będzie musiało minąć około roku. Daty 2028-2029 dotyczą już kolejnych transz pojazdów. Zakładamy, że Talenty i Linty będą dostępne, gdy skończą się kontrakty ich aktualnych użytkowników – a te Talenty, które staną się dostępne później, skorzystają już z procesu autoryzacji przeprowadzonego na pierwszych egzemplarzach.

Co do Lintów, gdy już zakończą się kontrakty na ich dzierżawę, będziemy mogli bazować na innych dopuszczeniach na te jednostki, co mocno skróci nam czas przystosowania. Jednostka, którą pokazaliśmy na TRAKO, jest już zarezerwowana – zostanie w najbliższym czasie przekazana niemieckiej Eurobahn.

Wszystkich pojazdów przewidzianych do udostępnienia w najbliższych 4 latach będzie 89. Czy polski rynek rzeczywiście jest w stanie wchłonąć aż tyle SZT?

Radosław Oblizajek, Alpha Trains: Zakładamy, że będzie można wynajmować je lub kupować mniejszymi partiami, a nie w całym pakiecie. Uważamy, że taka liczba wystarczy do zaspokojenia obecnego zapotrzebowania. Bierzemy pod uwagę, że część przewoźników może wybrać zakup nowych pojazdów albo rozwiązania hybrydowe, bateryjne lub wodorowe – ale naszym zdaniem rynek będzie oczekiwał 50-60 pojazdów, i to tylko w najbliższej perspektywie. Na dłuższą metę skala będzie jeszcze większa. Będzie to związane z reaktywacją kolejnych linii lokalnych, na ogół – niezelektryfikowanych.

Co, w Państwa ocenie, przesądzi o ich atrakcyjności w porównaniu z innymi alternatywami – zakupem nowych pojazdów spalinowych, bateryjnych lub wodorowych?

RK: Pamiętajmy, że wiele eksploatowanych dziś jednostek spalinowych będzie musiało przejść za kilka lat naprawy główne. Są to naprawy czasochłonne i drogie (ceny kształtują się dziś w granicach 11 mln zł za naprawę P5 pojazdu dwuczłonowego). Tu pojawia się aspekt rynkowy: nasz pojazd trzyczłonowy po polonizacji i modernizacji, z 24-miesięczną gwarancją, będzie kosztował ok. 16-16,5 mln zł. Będzie to, jak uważam, zdrowa alternatywa.

Czy będzie możliwość zmiany aranżacji wnętrza na życzenie klienta?

RK:
Dopuszczamy taką możliwość. Jesteśmy elastyczni i otwarci – trzeba tylko pamiętać, że wszystko kosztuje.

JT: Dodajmy, że pojazdy są w bardzo dobrym stanie. Oprócz dostosowania systemu informacji pasażerskiej i ewentualnej wymiany obić tapicerskich żadne zmiany nie są konieczne.

Czy do Alpha Trains zgłaszali się już jacyś polscy przewoźnicy zainteresowani wynajmem Talentów bądź Lintów?

RK:
Tak. Posłużę się przykładem ATR220. Ich pozyskaniem były zainteresowane aż trzy firmy: Polregio, Koleje Dolnośląskie i Koleje Wielkopolskie, którym ostatecznie je sprzedaliśmy.

JT: W krótkim przedziale czasowym potrzeba kilkunastu takich jednostek. Mamy nadzieję, że podczas targów i po nich zorientujemy się lepiej co do potencjalnych zainteresowanych.

Czy Alpha Trains zamierza wchodzić w kolejne segmenty rynku taborowego w Polsce?

RO:
Jeśli chodzi o rynek lokomotyw, nasza pozycja jest stabilna. Chcemy natomiast otwierać się na rynek pasażerski. Rdzeniem naszego biznesu pozostanie dzierżawa i leasing. Takich właśnie projektów będziemy szukać. Jesteśmy otwarci także na przedsięwzięcia związane z fabrycznie nowymi pojazdami. W związku z liberalizacją rynku w 2030 r. i zmianą struktury finansowania – dostępnych środków unijnych na nowe pojazdy będzie mniej – zakładamy, że popyt na leasing wzrośnie.

Tak właśnie działa rynek w Niemczech, gzie w zależności od długości koncesji klienci podpisują z nami umowę dzierżawy na odpowiedni okres. Wymaga to jednak trochę innego podejścia przewoźników, którzy nie mogą za każdym razem wymagać dokładnego dopasowania floty do ich potrzeb. Będziemy starali się nadać pojazdom w naszej flocie konfigurację uniwersalną.

***

Rozmowę przeprowadziliśmy we wrześniu br., podczas targów TRAKO 2025 – jeszcze przed zawarciem przez PTS i Polregio umowy na sprzedaż pięciu używanych jednostek spalinowych.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kolej dalekobieżna po nowemu. Jakie zmiany przyniesie rok 2030?

Prawo i polityka

Kolej dalekobieżna po nowemu. Jakie zmiany przyniesie rok 2030?

Roman Czubiński 03 listopada 2025

Polska KDP: Największe trudności – przed rozpoczęciem budowy

Infrastruktura

Rail Capital Partners: Nasza siła to dostępność

Biznes

Rail Capital Partners: Nasza siła to dostępność

Roman Czubiński 23 października 2025

Zobacz również:

Alpha Trains i PTS: Używane SZT rozwiązaniem dla polskich przewoźników?

Tabor i technika

Alpha Trains i PTS: Używane SZT rozwiązaniem dla polskich przewoźników?

Roman Czubiński 24 września 2025

Używany Regio-Shuttle RS1 już w barwach Praskiego Zintegrowanego Transportu

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Kolej dalekobieżna po nowemu. Jakie zmiany przyniesie rok 2030?

Prawo i polityka

Kolej dalekobieżna po nowemu. Jakie zmiany przyniesie rok 2030?

Roman Czubiński 03 listopada 2025

Polska KDP: Największe trudności – przed rozpoczęciem budowy

Infrastruktura

Rail Capital Partners: Nasza siła to dostępność

Biznes

Rail Capital Partners: Nasza siła to dostępność

Roman Czubiński 23 października 2025

Zobacz również:

Alpha Trains i PTS: Używane SZT rozwiązaniem dla polskich przewoźników?

Tabor i technika

Alpha Trains i PTS: Używane SZT rozwiązaniem dla polskich przewoźników?

Roman Czubiński 24 września 2025

Używany Regio-Shuttle RS1 już w barwach Praskiego Zintegrowanego Transportu

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij